Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

معاملات چهارمین روز کاری هفته را در حالی آغاز می‌کنیم که واکنش دیروز بازار به ترافیکی از خبرهای امیدوارکننده (از کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام و اظهارنظر رئیس بانک مرکزی درخصوص اخبار خوب برای بازار گرفته تا برگزاری جلسه مهم درخصوص بازنگری ابلاغیه اخیر پالایش و پخش، پیشنهاد جدید خودروسازان برای فروش ۶۰ هزار خودرو در حاشیه بازار و کاهش شتاب ابطالی صندوق‌های با درآمد ثابت ناشی از پایان طرح انتشار گواهی سپرده 30 درصدی)، تماشا ...

«سیگنال‌های خفیف سیاستگذار !!»  

علیرضا باغانی - بورس24 معاملات چهارمین روز کاری هفته را در حالی آغاز می‌کنیم که واکنش دیروز بازار به ترافیکی از خبرهای امیدوارکننده (از کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام و اظهارنظر رئیس بانک مرکزی درخصوص اخبار خوب برای بازار گرفته تا برگزاری جلسه مهم درخصوص بازنگری ابلاغیه اخیر پالایش و پخش، پیشنهاد جدید خودروسازان برای فروش ۶۰ هزار خودرو در حاشیه بازار و کاهش شتاب ابطالی صندوق‌های با درآمد ثابت ناشی از پایان طرح انتشار گواهی سپرده 30 درصدی)، تماشا کردن تابلوی معاملات بود و خیلی تمایلی به حرکت رو به جلو دیده نمی‌شد ! هر چند که فضا برای دقایقی در نیمه‌های بازار بهبود یافت اما نبود خریدار جدی موجب شده تا توپ و میدان دست فروشنده‌ها بماند. فروشنده‌هایی که دیگر سماجت و قدرت هفته‌های قبل را ندارند اما به هر جهت تا مادامی که ضعف خریدار را ببینند، در بازار جولان می‌دهند. در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل با افتی اندک در ارتفاع دو میلیون و 98 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات بدون تغییر خاص به 4.3 همت رسید و رقمی بالغ بر 65 میلیارد تومان وارد بازار شد.

به شکل واضحی مشخص است که بازار نیاز مبرم به خبرهای مثبت اینچنینی دارد. خلاف هر یک از مواردی که در بالا اشاره شد، در مقاطعی از زمان بازار را به زیر کشیده بود و حال می‌بینیم که تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت در جریان است اما مشکل اینجاست که اعتماد بازار به شدت خدشه‌دار شده و طبیعی است که با فرار نقدینگی، کار برای جبران، سخت و دشوار و زمان‌بر باشد. ضمن اینکه بازار نیاز به قطعی شدن این خبرها دارد. اصلاح نرخ دلار نیما به‌خصوص نرخ حواله صادراتی از سوی بانک مرکزی و پذیرش این موضوع توسط هیات دولت، اصلاح نرخ خوراک و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی، کاهش فشار شورای رقابت به صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع پیشران و مورد توجه در بازار سرمایه و در نهایت پیگیری موضوع تجدید و فشار سازمان به شرکت‌های ریز و درشت جهت قرار گرفتن در این مسیر می‌تواند در تقویت روحیه بازار و ایجاد این تفکر که سیاست دولت نسبت به بازار سرمایه تغییر کرده، موثر باشد.

بازار را در حالی پیش می‌بریم که آنچه که از او به‌عنوان حلقه مفقوده اثرپذیری یاد می‌کنیم کلمه‌ای به نام آرامش است. این آرامش خود را در دو بعد نشان می‌دهد و می‌تواند اثرات قابل توجهی در بازار داشته باشد. یک بعد آن آرامش اقتصادی است و بعد دیگر آرامش سیاسی. در حوزه سیاسی با کاهش ریسک جنگ و این موارد، ذهن بازار کمی آرام شده اما این موضوع به تنهایی کافی نیست و معتقدیم آنچه در حال حاضر بازار به آن احتیاج دارد امنیت و آرامش اقتصادی است که مستقیماً از سمت دولت تحت تاثیر قرار گرفته است. این آرامش به این معنی است که بازار در سطحی قرار گرفته که اگر دولت تصمیمات عجیب و غیرمنطقی نگیرد، می‌تواند کمی از این فضا فاصله گرفته و در مسیر رشد قرار بگیرد. تجربه مدت اخیر نشان داده که ریسکهای سیاسی اثرات ضربتی دو سه روزه دارد اما تصمیمات دولت تا مدت‌ها اثرات منفی در بازار خواهد گذاشت.

نکته مهم اینکه، طبق آخرین اطلاعات کسب شده طی روزهای اخیر، گواهی سپرده‌های 30 درصدی با جذب حداقلی پول از بازار به اتمام رسید و عمدتا سپرده‌های مدت‌دار با نرخ سود پایین‌تر به گواهی سپرده 30 درصدی تغییر پیدا کرد. در این میان البته بخشی از دارندگان واحدهای صندوق‌های درآمد ثابت که در بانکها عملیات صدور و ابطال آنها انجام می‌شود نیز واحدهای خود را باطل کرده و به گواهی سپرده تبدیل کردند. این صندوق‌ها چندان سهمی ندارند اما به هر جهت بخشی از دارایی آنها سهام بوده و به واسطه فرآیند ابطال مجبور شدند بخشی از سهام خود را بفروش برسانند. بخشی از عرضه روزهای اخیر در نمادهای بزرگ از ناحیه این صندوق‌ها بوده است. گفته می‌شود مجموع این ابطالی‌ها در حدود 12 همت بوده که بخشی از آن بصورت خرد و بخشی بصورت بلوکی صورت گرفته است.

اما یک نکته خاص از روز گذشته ذهن ما را درگیر کرده است. این موضوع را صرفا به عنوان یک سناریو و طرز تفکر بیان می‌کنیم و تاکیدی روی آن نداریم اما به‌هر جهت وقتی فضای کسل‌کننده بازار را در مقابل ارزندگی و جذابیت قیمت‌ها می‌بینیم، به‌خودمان حق می‌دهیم که عوامل دیگری را در روند فعلی بازار دخیل بدانیم. روز گذشته دوستی مطلبی عنوان می‌کرد مبنی بر اینکه، بخشی از تحت فشار قرار دادن بازار از طرق مختلف (از مباحث سیاسی گرفته تا تصمیمات دولت درخصوص انتشار گواهی سپرده 30 درصدی و ضربه‌‌زدن‌های متوالی به بازار) ممکن است ناشی از تصمیمات دولت برای دنبال کردن دو هدف خاص باشد. هدف اول، قفل کردن نقدینگی در بانکها و هدف دوم جذب منابع برای خرید سهام !

اگر به خاطر داشته باشید، سال گذشته هم مشابه همین اتفاق رخ داد. با این تفاوت که در آن مقطع بخشی از نقدینگی از طریق فروش سهام در مسیر ثبت‌نام خودروهای وارداتی و داخلی قرار گرفت اما ممکن است امسال جذب نقدینگی از طریق گواهی سپرده رخ داده باشد. بدون تعارف روند این روزهای بازار را فارغ از این موضوع که اعتقاد داریم هنوز زمان حرکت اصلی فرانرسیده اما فاصله کمی تا آن مقطع مانده، منطقی و طبیعی نمی‌دانیم و معتقدیم این فضای بازار بیشتر شبیه به فضایی است که قصد دارند برخی را با تحت فشار قرار دادن و ایجاد فشارهای روانی از گردونه معاملات خارج کنند. از آنجا که درخصوص این موضوع اطمینان کافی نداریم، خیلی وارد جزئیات نمی‌شویم اما بطور کل هر چه جلوتر می‌رویم و فشرده شدن فنر قیمت‌ها را می‌بینیم، بیشتر مطمئن می‌شویم که اگر شوک مثبتی به بازار برسد، این عقب‌افتادگی و جاماندگی به سرعت جبران خواهد شد.

نمی‌خواهیم امیدواری زیادی بدهیم اما تصور می‌کنیم که بازار در یک ماه و یک هفته باقی‌مانده از سال می‌تواند شرایط بهتری داشته و رفتاری شبیه به 40 روز پایانی سال 1401 را به نمایش بگذارد. دست بازار خالی نیست و شباهت‌های زیادی بین این دو مقطع وجود دارد. انصافا از نظر ارزندگی شکی در بازار نیست. P/Eهای حداقلی و ارزش دلاری این موضوع را تائید می‌کنند و تنها کافی است به کمک چند شوک خبری و تزریق نقدینگی زیر بازار گرفته شود. شک نکنید با تحقق این رویداد بخشی از اعتماد از دست رفته بازسازی خواهد شد و نقدینگی خوبی در مسیر بازار قرار خواهد گرفت. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که خوب آغاز نکرد و کماکان در مسیر سرازیری بود. با گذر از نیمه ابتدایی کمی بهتر شد اما نه آنقدر که سیگنال مثبتی برای معامله‌گران صادر شود و لذا برای امروز هم انتظار چندانی نیست ... !!

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* رئیس‌جمهور: پیشرفت‌های کشور علی‌رغم تهدیدات به گونه‌ای بود که دشمن اقرار کرد تحریم‌ها را متوقف نخواهد کرد !

* شرکت ملی صنایع مس ایران قادر به استخراج کلی ۲۳۳ میلیون و ۵۵۲ هزار تن مواد معدنی از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه شده که این میزان تولید در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته که ۱۸۵ میلیون و ۷۸۲ هزار تن، رشد ۲۶ درصدی داشته است. رکورد کل استخراج معدن مس سرچشمه ۱۱۳ میلیون تن اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۳۷ درصدی برخوردار است. همچنین در مجتمع مس سونگون طی ۱۰ ماه گذشته استخراج ۴۵ میلیون و ۵۶۵ هزار تن ماده معدنی و باطله به ثبت رسید که در مقایسه با رکورد قبلی با بیش از ۲ درصد رشد مواجه شده است.

* قیمت بیلت صادراتی ایران به 495 تا 500 دلار فوب رسید که نسبت به هفته گذشته 5 دلار افزایش یافته است. با افزایش قیمت بیلت داخلی، تولیدکنندگان پیشنهادات صادرات بیلت خود را افزایش داده‌اند. شنیده شده که 30 هزار تن بیلت در این هفته با قیمت 500 دلار فوب معامله شده است.

4) بررسی صنایع :

* در گروه فلزی و معدنی از حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها گرفته تا صندوق‌های فیکس‌اینکام، نفس فولاد را بریده‌اند ! سهمی که نه‌تنها لیدر گروه فولادی است که چشم و چراغ بازار است اما به انواع و اقسام مخلف شاهد سرکوب و دستکاری قیمت در سهمی با P/E-forward کمتر از 4 واحدی هستیم !! انصافا در این گروه سهام خوب کم نداریم. از فولاد و هرمز و فخوز و فسبزوار گرفته تا فملی، کاوه و ارفع و فروژ که تمامی آنها دارای وضعیت بنیادی و P/E قابل دفاعی هستند. به نظر هرمز و فخوز در حرکت کمی شارپ‌تر باشند اما سایر نمادها حرکت‌های آرام‌تر و معقول‌تری دارند. حتی ذوب هم با توجه به برنامه افزایش سرمایه و اصلاح اخیر شاید گزینه بدی برای خرید و حضور در مجمع فوق‌العاده نباشد. به هر جهت قیمت تئوریک کمتر از 40 تومانی برای بسیای جذاب است و بسیار بعید است که منجر به زیان شود.

* در گروه هلدینگ و سرمایه‌گذاری، وصنعت طی 2 روز کاری با دو کندل بلندقامت 7 درصدی مقاومت 200 تومانی را در هم شکست و معاملات پر حجمی را به نمایش گذاشت. به نظر وصنعت در همین گام بتواند تا قیمت‌های 225 تومانی رشد کرده و پس از اصلاحی موقت در مسیر اهداف میان‌مدتی 280 تومانی قرار بگیرد. وتوصا نیز سهامدار 50 درصدی وصنعت است. به نظر وتوصا نباید در این قیمت‌ها بماند و ادامه تحرکات مثبت در وصنعت می‌تواند منجر به حرکت نقدینگی به سمت وتوصا شود. و در نهایت اشاره به وخارزم داشته باشیم. سهمی که با nav حدود 30 درصدی در محدوده حمایتی 175 – 185 تومانی معامله می‌شود و روز گذشته تا حدودی مورد توجه بود. وخارزم برای اینکه سیگنال برگشت به سقف 240 تومانی را صادر کند، نیاز به گذر پر قدرت از مقاومت کوتاه‌مدتی 192 تومانی دارد.

* در گروه غذایی برخی از نمادها بازی‌های نوسانی جالبی دارند. در گروه صنایع شیر بواسطه حمایت حقوقی‌ها رشد اکثر نمادها جالب بوده. حتی در شرکت‌های فعال در تولید رب و سس هم نقدینگی خوبی پرسه می‌زند. در این گروه غشهداب روز گذشته واکنش خوبی به حمایت 285 تومانی داشت و به نظر یک نوسان تا قیمت‌های 340 - 350 تومانی داشته باشد. همچنین غگجی هم در صورت عرضه صف خرید برای نوسان کیس بدی نخواهد بود.

* اما در گروه مخابراتی، تحرکات جالب در نماد اخابر را داشتیم. به نظر می‌رسد این تحرکات، بی‌ارتباط با موضوع تجدید ارزیابی شرکت نباشد. در بازار شایعه شده که میزان افزایش سرمایه شرکت بین 1.500 تا 2.000 درصد خواهد بود. واقعیت خیلی نمی‌توان درخصوص اعداد و ارقام اظهارنظر کرد اما از آنجا که واکنش سهم به سطح حمایتی 1.000 تومانی قوی بوده، می‌توان امیدوار بود که در میان‌مدت شاهد حرکت سهم به سمت تارگت 1.600 تومانی باشیم.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی و در بین شرکت‌های تولیدکننده اوره، نگاهی به پتروشیمی خراسان خواهیم داشت که بواسطه P/E نسبتا بالا چندان مورد توجه بازار نیست اما شاید رشد اخیر اوره در کنار افزایش نرخ ارز بتواند کمی به او کمک کند. گزارش ماهانه خراسان نشان می‌دهد که این شرکت در دی 1402 موفق به فروش 682 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 9 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 604 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 13 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 6,037 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه خراسان از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در دی 1402 موفق به فروش 50,766 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 8 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 6,980 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 50 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان دی حدود 86 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

* اما در شاخه متانول‌سازان همین گروه، شفن را داریم که در تابستان به زیان رسید اما در پائیز موفق شد بخشی از این تلخی را جبران کند. این سهم مدتی است در مرز قیمت‌های 500 تومانی در نوسان بوده و نیاز به یک حمایت قوی برای برگشت دارد. گزارش ماهانه شفن نشان می‌دهد که این شرکت در دی 1402 موفق به فروش 1,084 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 73 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 829 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 31 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 8,287 میلیارد تومان بوده است. گزارش ماهانه شفن از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در دی 1402 موفق به فروش 94,065 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 70 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 11,074 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 32 درصدی برای سال 1402 را داشته که توانسته تا پایان دی 75 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24